Vous êtes ici : Accueil > Extra-muros > Keith Devlin propose un cours pour apprendre à penser comme un (...)
Publié : 9 mai 2012

Keith Devlin propose un cours pour apprendre à penser comme un mathématicien

Keith Devlin est mathématicien, professeur à la prestigieuse université californienne Stanford et talentueux vulgarisateur.

Il propose en octobre 2012 un cours MOOC [1]. Il s’agit d’un cours de mathématique, gratuit, en ligne, dont l’objectif est d’apprendre aux étudiants qui sortent du secondaire à penser comme un mathématicien.

Les universités américaines les plus prestigieuses proposent désormais des cours en ligne gratuits. Citons :
- MIT et Harvard : Harvard and M.I.T. Team Up to Offer Free Online Courses
- Coursera : "We offer high quality courses from the top universities, for free to everyone. We currently host courses from Princeton University, Stanford University, University of California, Berkeley, University of Michigan-Ann Arbor, and University of Pennsylvania. We are changing the face of education globally, and we invite you to join us. "

https://www.coursera.org/

Pour donner une idée de l’ampleur du phénomène des MOOC, citons l’expérience
de Sebastian Thrun, professeur à Stanford, qui a proposé à l’automne dernier un cours accessible à tous gratuitement sur Internet avec pour thème l’intelligence artificielle. 160,000 étudiants de 190 pays s’y sont inscrits.

Le professeur Keith Devlin relate son expérience sur le blog MOOCTALK.org qui mérite dès à présent une visite.
Voici quelques extraits significatifs :

- « Why am I doing this ? Attempting to give a five-week, school-to-university transition course to possibly thousands of students on the Web, I mean. »
- « ...A far better solution is to show people how to catch fish for themselves. That is what good teaching tries to do, by trying to help students learn to think for themselves. »
- « Mathematics is a mental activity. It is something you do. Like all activities, doing it takes effort and it makes you tired. The best way to learn how to do something is to do it. Riding a bicycle, driving a car, playing golf or tennis, skiing, playing a musical instrument, playing chess, and so on, you didn’t learn them by sitting in a classroom, listening to someone provide instruction. Of course, instruction is valuable, but only when it accompanies learning-by-doing, and is provided to the learner on demand, based on that learner’s specific needs at that instant, when it makes sense and is most readily absorbed. »
- « University mathematics, on the other hand — at least the mathematics taught at university to future math and science majors — has a different goal : Learning how to think like a mathematician. »

Une expérience intéressante à suivre sur http://mooctalk.org/

Notes

[1massive(ly) open online course